Maak een magazine in één dag

Je ziet je collega’s bijna dagelijks op kantoor, maar hoe goed ken je de persoon achter je collega eigenlijk? En hoe vaak spreek jij mensen buiten je eigen comfortzone? Een manier om collega’s beter te leren kennen én inzichten te krijgen door mensen buiten je (werk)bubbel te ontmoeten, is ons concept Magazines Maken. In één dag maak je met het gehele team een tijdschrift. Collega Mirthe geeft een mooi voorbeeld over een groep vierdejaars leerlingen van het Carolus Borromeus College waar hun blik op een bepaald onderwerp binnen no-time veranderende door deze activiteit.

‘Tijdens de ckv-workshop schreven leerlingen in groepsverband meerdere pagina’s voor een eigen magazine. Het ging over duurzaamheid en er waren vijf rubrieken. Wat ze moesten doen? Interviewen en schrijven! Je moet je voorstellen: je staat in lokaal met twintig pubers die verplicht bij deze workshop moeten zijn. ‘Moeten we écht iemand interviewen?’ werd er veel gezucht. ‘Jazeker, maar je mag zelf kiezen wie je aan het woord laat.’ Kijk, ik wist waarom ik deze opdracht aan hen gaf, maar zij zagen hier vooraf het nut nog niet zo van in.

Natuurlijk interviewden de meeste groepjes iemand uit hun eigen groepje. Dat was wel zo snel en makkelijk. En ook veilig. Maar her en daar kozen leerlingen ervoor om uit die bubbel te gaan. Sommigen gingen zelfs de straat op. En ook ik werd op de interviewstoel gezet. Gek om een keer aan die kant van de tafel te zitten.’

Uit de comfortzone

‘Het gesprek startte met een flinke portie tegenzin, maar veranderde ineens in een kruisverhoor waarbij ze maar bléven vragen. Je merkte duidelijk dat ik niet in hun gebruikelijke bubbel zat. Waardoor ze oprecht interesse toonden. Ik woon namelijk in een van de 52 gestapelde, herbruikbare houten woningen in Helmond Brandevoort. Deze woonplek was voorheen beter bekend als het Brainport Smart District, een slimme én duurzame wijk. Wat zo anders is aan wonen in deze wijk? Hier staat alles in het teken van duurzaamheid en participatie. Denk aan een gezamenlijk washok en een gemeenschappelijke ruimte voor buurtborrels bijvoorbeeld. Zelfs over de verfkeuze op je muren moet je nadenken. De jongeren hadden hier nog niet eerder van gehoord en waren enorm nieuwsgierig.’

Twee vliegen in één klap

‘Sterker nog, ze bleven maar doorvragen: Hoe ben je daar dan terechtgekomen? Hoezo was het moeilijk om een woning te vinden in je eentje? Wat doe je voor werk? Tekstschrijver én journalist? Ben je dan ook klimaatactivist omdat je daar woont? Wat is eigenlijk het verschil tussen een journalist en activist? Is het niet raar dat je van autosport houdt én in een wijk als deze woont?

Vraag na vraag beantwoordde ik, terwijl ik ook tussendoor tips gaf over hun manier van interviewen. Het ging zelfs zo ver dat ik deze groep leerlingen moest afremmen: ze hadden namelijk nog maar weinig tijd over voor het schrijven. Op basis van mijn input schreven ze een artikel dat later in het magazine verscheen. Het mooie was dat ze dus niet alleen iets leerden over mijn vak (interviewen, schrijven en doelgroepgericht denken), maar ook over de nieuwe en innovatieve manier van mijn woonwijk. De motivatie kwam uit henzelf, de natuurlijke nieuwsgierigheid werd getriggerd. En dus werd hun wereld weer een stukje groter. Na afloop zei er zelfs eentje: ‘Als ik de volgende keer langs de houten huisjes fiets, ga ik echt even beter kijken.’ En juist dit zijn de momenten waarvoor je dit doet.’

Win-winsituatie

Misschien woont er binnen jouw team ook wel iemand in een slimme wijk, alleen weet je dat nog niet. Hoe leuk is het om even die andere wereld in te duiken? Daarnaast bevordert elkaar beter leren kennen ook de samenwerking en de sfeer op de werkvloer. Nou, een win-winsituatie, toch?

Dus ben je klaar om de werksfeer een flinke boost te geven? Neem dan contact op met TextVast en maak in één dag een magazine.

Pin It on Pinterest

Share This