Wil jij een lezer aanspreken? Gebruik in je tekst dan minder ‘we’, maar meer ‘je’. Het lijkt zo’n klein verschil, maar toch wordt de toon meteen heel anders. Heel belangrijk, zeker in teksten waarbij je wil dat die lezer iets doet, zoals solliciteren.

Pas ontvingen we weer zo’n mail: bijna elke zin begon met ‘we’. Geen doodszonde, maar ‘Steun jij onze club?’ leest toch echt lekkerder dan ‘We hopen van harte dat jullie de club willen steunen’. Bovendien zet die eerste je tot actie aan, de tweede minder.

Nog meer voorbeelden:

❌ We zijn op zoek naar een administratief medewerker, die graag met cijfers werkt

✅ Word jij blij van werken met cijfers? Dan past deze baan bij je

❌ We willen de vraag stellen of diegene die nog geen fles hebben eentje mee willen nemen

✅ Als je nog geen fles hebt, neem deze dan een volgende keer mee

❌ We zijn hard op zoek naar nieuwe leden

✅ Word jij ons nieuwe lid?

❌ We raden aan om…

✅ Tip: ga …

Merk je het verschil?

Stappenplan

Sta je op het punt om een nieuwe tekst te schrijven, waarin je jouw lezer wil aanspreken en (eventueel) tot actie aan wil zetten? Gebruik dan onderstaand stappenplan.

  1. Kijk door de ogen van je lezer
    Verplaats je in je doelgroep. Hoe je dat doet? Door niet direct te beginnen met schrijven, maar eerst jezelf deze vragen te stellen: Wat heeft de lezer aan de informatie? Waar kun je hem of haar mee helpen? Wat wil je dat de lezer doet?
  2. Schrijf de tekst
  3. Laatste check: van ‘we’ naar ‘je’

Door stap 1 uit te voeren, zul je zien dat je al veel minder ‘we’ geschreven hebt. Maar voor de zekerheid is het slim de tekst nog even na te lopen. Kun je nog ergens ‘we’ vervangen door ‘je’?

Jullie of je?

Spreek je een groep mensen aan, zoals al je medewerkers? Ook dan is ‘je’ beter dan ‘jullie’. Dat maakt je tekst persoonlijker en vlotter. Ook voelt de lezer zich meer aangesproken.

Pin It on Pinterest

Share This