Niets vervelender dan dit: je hebt uren (dagen, weken, máánden) gewerkt aan een rapport en je merkt dat eigenlijk niemand het leest… Inhoud is belangrijk, maar de manier waarop je je verhaal verpakt, bepaalt of lezers geïnspireerd raken of actie ondernemen. Met deze 3 quick wins kun je snel scoren!
Tip 1: Strooi met vragen en maak zo je tekst lekker luchtig
Krijg je telkens de feedback dat je lezers hard moeten werken om je tekst te begrijpen? Balen! Maak je tekst wat luchtiger door vragen te stellen. Met weinig moeite wordt je tekst meteen een stuk informeler. Door ook nog eens vragen te stellen waar je lezer in gedachte ‘ja’ op antwoordt, zorg je voor herkenning. De lezer denkt: hee, dat heb ik ook! Grote kans dat ‘ie door blijft lezen. Precies de bedoeling!
Tip 2: Zorg voor leuk strooigoed (foto’s, kaders, streamers)
Je staat op het punt om een leuk online artikel te lezen. Maar dán vult je scherm zich compleet met letters… en haak je af. Zelfs de best geschreven tekst wordt niet gelezen als die heel onaantrekkelijk gepresenteerd wordt. Gelukkig zijn daar oplossingen voor. Tussenkopjes, streamers (groot afgedrukte quotes), kaders, illustraties en foto’s zorgen voor een aantrekkelijke presentatie van je tekst. Geen budget beschikbaar voor vormgeving? Knutsel zelf eens in het toegankelijke programma Canva.
Tip 3: Maak een aantrekkelijke samenvatting in de vorm van een infographic (en begin je document daarmee!)
Als lezer wil je snel weten wat de schrijver nou eigenlijk wil overbrengen. Interessant? Dan lees je graag door ter verdieping. Daarom hebben samenvattingen aan het einde van je tekst vaak weinig impact. De lezer heeft zich al door de hele tekst heen geploeterd (of heeft het document halverwege weggelegd). Begin je duimdikke document dus juist met een samenvatting. En kies eens voor anders dan anders: met een infographic prikkel je de lezer visueel. Benieuwd hoe zo’n visuele samenvatting eruitziet? Stuur ons even een mailtje en we sturen je een aantal infographics die wij voor onze klanten gemaakt hebben.
Enthousiast geworden? Volg een schrijftraining (of laat ons je tekst herschrijven)
Heb je na het lezen van deze tips de smaak te pakken en wil je meer leren? Volg dan een schrijftraining op maat. Zo leerden we het afgelopen jaar…
- …een uitzendbureau om in een moordend tempo vlotte vacatureteksten te pennen (met behulp van ChatGPT)
- …juristen om vaktaal om te toveren in vlotte teksten waar de lezer echt iets aan heeft
- …medewerkers van een woningcorporatie om toegankelijker (B1) te schrijven
Je kunt het natuurlijk ook aan de profs overlaten (🙋♀️). Want waar jij misschien uren bezig bent en maar blijft schaven, schrijven wij dagelijks teksten. Kan jij je blijven richten op de inhoud!