Wat als duurzaamheid al meer dan een eeuw is verankerd in je bedrijfsvoering, maar je het door die vanzelfsprekendheid nooit van de daken schreeuwde? Elis is zo’n bedrijf bij wie maatschappelijk verantwoord ondernemen in het DNA zit, zonder dat daar uitgebreid over werd gecommuniceerd. Het bedrijf wilde daar voor eens en voor altijd verandering in brengen (en wij hielpen mee!). Maar hoe pak je zo’n immens marketing- en communicatieproject aan? We blikken terug met Carmen Klok-Snijders, Campagne Manager bij Elis.
Duurzaamheid is voor jullie vanzelfsprekend. Kun je dat uitleggen? `
‘Elis is een multi-service dienstverlener die textiele en facilitaire oplossingen aanbiedt. We verhuren, reinigen, repareren en leveren bedrijfskleding, bedrijfshygiëne, vloerhygiëne en cleanroomproducten, poetsdoeken én doen aan plaagdierbestrijding. Ons bedrijfsmodel is dus gebaseerd op de circulaire economie en legt de nadruk op diensten boven producten, verhuur boven aankoop en gebruik boven bezit. Als er één bedrijfstak is waar duurzaamheid in de vezels zit, dan is het in de onze.’
Toch communiceerden jullie daar weinig over. Hoe kwam dat?
‘We waren een onbewust duurzame organisatie, omdat wij onze werkwijze heel erg vanzelfsprekend vonden. Maar in de loop der de jaren vroegen klanten steeds vaker naar duurzame oplossingen. Terwijl: dat wáren onze producten en dienstverleningen al. Toen realiseerden we ons dat we moesten transformeren naar een bewust duurzame organisatie.’
Een hele klus voor een marketing-afdeling. Want waar begin je dan?
‘Simpelweg met een Excelbestand, waarin ik van alles noteerde. Wat doen we al 100 jaar? Wie kan daar over vertellen? Wat speelt er nu? Wie is waar mee bezig? Elis is namelijk een vat vol duurzame verhalen, met ontzettend veel initiatieven. Door dat allemaal te noteren en met mensen te praten, haalde ik het net op binnen de organisatie. Ik onderschatte de tijd die ik ermee kwijt was, maar al die gesprekken waren ontzettend leuk. Collega’s namen namelijk echt de tijd om uit te leggen hoe het in elkaar steekt. Daarna kaderde ik de input. Want hoe kunnen we de mooiste verhalen in een vorm gieten? Hoe laten we meer mensen hier kennis mee maken? Langzaamaan werd dat Excelbestand een contentplan.’
‘Dit duurzaamheidsverslag is ook nog eens de basis voor 120 verschillende social media posts’
Wij schreven voor jullie een duurzaamheidsverslag. Waarom schakelde je hulp in?
‘Ik was erg zoekende: where to start? Hoe maak ik hier mooie verhalen van? Hoe houden we het leesbaar? Welk gedeelte kan ik overlaten aan een tekstschrijver? Door samen met TextVast over deze vragen te sparren, werd het eindproduct steeds concreter. Samen maakten we een plank met rubrieken, zodat het duurzaamheidsverslag lekker leesbaar zou worden en niet slechts een bundeltje uitgeschreven interviews.’
Hoe beviel de samenwerking?
‘Ik houd heel erg van jullie vorm van communicatie. Korte lijntjes, humor, no nonsens, niet lullen, maar poetsen en gaan met die banaan. Mijn valkuil is alles bij mezelf houden, maar dat kan niet altijd. Bij jullie had ik het vertrouwen om het aan een ander over laten en dat het dan gewoon geregeld wordt. Het was ook een gouden greep van jullie om vormgever Kim van den Heuvel aan te laten haken. Ook met haar communiceerde ik heel prettig. Zij heeft letterlijk dag en nacht voor ons gewerkt en zonder haar was het duurzaamheidsverslag lang niet zo mooi geworden.’
Is het geworden waar je op had gehoopt?
‘Ja, maar dan beter! Ik hoopte op een magazine van 32 pagina’s met content die we kunnen hergebruiken.Uiteindelijk is het een boekwerk van 60 pagina’s geworden, wat lekker scant maar ook diepgang biedt. En dat voor een eerste editie! Inmiddels ben ik bezig met een contentplan, waarbij ik alle artikelen inzet voor verschillende kanalen en vanuit allerlei invalshoeken. Ik maak bijvoorbeeld vier verschillende social media-berichten die naar hetzelfde artikel leiden. Mijn contentplan heeft straks 120 posts voor social media, alleen maar op basis van dit duurzaamheidsverslag. Dat is echt goud waard. En dan te bedenken dat er straks weer een nieuwe editie aankomt!’