Klantverhaal TextVast

Klantcase: schrijfworkshop voor Onderwijsgroep Oost-Brabant

 

Anouk Kam en Judith Lucassen zijn communicatiespecialisten voor een onderwijsorganisatie in het zuiden van het land. Teksten schrijven hoort bij hun functie. Denk aan social media content, persberichten en websiteteksten voor bijvoorbeeld leerlingen of ouders. Maar wat als je elke keer aan jezelf twijfelt wanneer een tekst ‘klaar’ is? Tijd voor een schrijfcursus! Anouk: ‘Sinds de workshops van Romy, vertrouw ik veel meer op mezelf.’

Waar liepen jullie precies tegenaan op schrijfvlak?

Judith: ‘Als ik een tekst schreef, schreef ik die vooral vanuit mezelf. Maar hoe leest een leerling mijn tekst? En hoe een ouder? Of een andere stakeholder? Ik wilde leren me meer te verplaatsen in de lezer en de juiste tone of voice te kiezen. Ik kon prima alle informatie in een stuk zetten, maar ik wist niet precies wanneer het nou écht goed was.’
Anouk: ‘Ik wilde wat zekerder worden. Judith en ik namen bijvoorbeeld hartstikke leuke interviews af met leerlingen, maar hoe kregen we die net zo levendig op papier? Wat ik nodig had waren praktische handvatten. Nu weet ik zeker: als een tekst aan al deze punten voldoet, is ‘ie sterk.’

Klantverhaal TextVast
Jullie volgden twee keer een schrijfworkshop van drie uur, met een opzet die voldeed aan jullie hulpvraag. Wat vonden jullie van die workshops?


Judith: ‘Ik heb heel veel geleerd van opdrachten die we ter plekke uitvoerden. Romy gaf ons bijvoorbeeld een tekst die in de eerste plaats informeert. We herschreven die dan naar een tekst die juist inspireert. Natuurlijk was het ongemakkelijk om de tekst vervolgens voor te dragen, maar de feedback die we meteen kregen van elkaar en van Romy was heel erg waardevol.’

Anouk: ‘Romy leerde me in haar workshops om eerst stil te staan bij de 5 W’s en de H. Dus de wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe. Als je de antwoorden daarvan hebt, ben je in elk geval al compleet in je informatie.’

 

Wat doen jullie nog meer anders, door de schrijfworkshop?

Anouk: ‘Bij elk document dat ik tegenwoordig schrijf, benoem ik allereerst de doelgroep. Dat is meer voor mezelf, zodat ik dat helder heb. Daarna schrijf ik op wat het doel van de boodschap is. Zo schep ik kaders. Voorheen deed ik dat niet, toen schreef ik meer op gevoel. Maar dit voelt veel beter.’

Judith: ‘Voorheen twijfelde ik weleens of een tekst niet te ‘blij’ of informeel was. Maar ik weet door Romy: de tone of voice hoeft juist niet altijd zakelijk te zijn. Een vlot geschreven bericht wordt veel beter gelezen.’

Heb je ook dingen van de schrijfcursus geleerd, die je niet had verwacht?

Anouk: ‘Ja, op communicatievlak. Ik pas door Romy een stukje verwachtingsmanagement toe als collega’s ons vragen een stukje tekst te schrijven. Dat gaat vaak over projecten waar eigenlijk nog niemand iets van weet. Ik vraag dan: wat verwacht je ongeveer? Welke inhoud wil je er per se in? Ik bespreek hun eisen mondeling en stuur een mailtje met wat we besproken hebben. Zo scheppen we vanuit het niets, toch kaders waar we mee aan de slag kunnen en waar we op terug kunnen vallen.’

Wil je ook aan de slag met een schrijfworkshop?

Goed idee! Neem contact op met Romy Chatrou – van der Sande door te mailen naar romy@textvast.nl. Bellen kan ook: 06-10 57 13 58.

Pin It on Pinterest

Share This