Klantcase: SEO-teksten voor website uitzendbureau Driessen
Kleur durven bekennen als organisatie. Bepalen waar je voor staat en dat ook uitdragen. Heel belangrijk, maar ook best een stap. Want vaststellen waar je heel goed in bent én dat op een authentieke manier aan de wereld laten weten, dat valt niet altijd mee. Bij uitzendbureau Driessen hebben ze deze stap de afgelopen jaren gezet. Met de slogan ‘In dienst van jou’ laat de dienstverlener zien wie het allerbelangrijkste voor hen zijn. Dat zijn namelijk de uitzendkrachten. Voordat de reclamespotjes (radio en tv) de lucht in konden, moest nog wel ‘even’ de hele website op de schop. TextVast zorgde voor de (SEO)teksten. Marketing Manager Pieter Philippart vertelt meer over het hele traject.
Waarom hebben jullie de branding van Driessen uitzendbureau aangepakt?
‘We bestaan al bijna 30 jaar en het welzijn en werkgeluk van onze flexibele medewerkers heeft altijd op één gestaan. Toch vonden we het moeilijk om een duidelijke positie in te nemen op de uitzendmarkt. Ik denk dat dat samenhangt met het bescheiden karakter van onze organisatie. Van de daken schreeuwen hoe goed we zijn? Dat zit er bij ons niet echt in. Inmiddels zijn we er wél aan toe om kleur te bekennen. Gelukkig konden we heel dicht bij onszelf blijven. De focus op het welzijn en werkgeluk van de uitzendkrachten was voor ons namelijk altijd al zelfsprekend. En uit onderzoek blijkt dat flexibele medewerkers en klanten dat ook zagen. We moesten het alleen nog uitdragen aan de buitenwereld.’
Hoe pak je zo’n groot brandingproject aan?
‘Vanuit het strategisch marketingplan zijn we verder gaan bouwen aan de merkpiramide en de propositie. De werkbeloftes hadden we al en daar is de slogan ‘In dienst van jou’ bijgekomen. Toen dat eenmaal stond, konden we groots campagne gaan voeren. Maar… dat betekende wel iets voor al onze andere media, zoals onze website. Met onze awareness-campagne wilden we mensen bewust maken van onze dienstverlening. Als ze dan op zoek gaan naar ons, dan moeten ze online het juiste beeld krijgen. Dat betekende dat de website herschreven moest worden.’
TextVast heeft de SEO-teksten voor de website geschreven. Hoe kwam je bij ons terecht?
‘Driessen Groep, een familie van bedrijven waar Driessen bij hoort, werkte al langer met TextVast samen. Dit grote project kon ik intern uitvoeren, maar daar hadden we niet de capaciteit voor en soms miste we ook specifieke SEO expertise. Ik had een harde deadline: zodra de spotjes op tv en de radio kwamen, moest alles achter de schermen natuurlijk geregeld zijn. Daarom hebben we TextVast gevraagd om ons te helpen.’
Hoe beviel die samenwerking?
‘In een paar weken tijd, ook nog eens rond de kerstperiode, zijn 250 teksten gemaakt. TextVast werd echt onderdeel van ons team. De samenwerking was heel relaxed. De copywriters maakten zich de materie snel eigen. Dat was fijn. Daarnaast merkte ik dat ze hele creatieve invalshoeken kozen. Zelfs voor, op het eerste gezicht, de wat saaiere pagina’s. Die waren dan toch heel leuk om te lezen. Daarnaast heeft TextVast goed gekeken naar het SEO-gedeelte. En veel unieke content gemaakt, zodat we nu nog beter gevonden worden.’
Heb je ook verbeterpunten?
‘We hebben gewerkt in een gezamenlijk werkdocument en dat was soms wel even afstemmen. Wie heeft wat gelezen en gedaan? Een paar keer was er sprake van miscommunicatie. Wat overigens echt niet gek is, alles gebeurde onder grote tijdsdruk. En bovendien had het gezamenlijk werken in één document ook voordelen: het scheelt een heleboel mailtjes.’
Hoe gaat het nu met de campagne?
‘We zijn nog volop bezig. Een merk bouw je niet in één jaar, je moet een lange adem hebben. We meten natuurlijk alles en zien zeker al resultaten. Toch moeten we het doel scherp voor ogen houden. Het gaat nu niet per se om meer bezoekers op onze website, maar meer om het tussen de oren komen te zitten van kandidaten en werkgevers. Ik vind het mooi dat we onze unieke positie nu claimen. We dragen uit dat we het mooiste uitzendbureau van Nederland zijn en dat we altijd gaan voor goed werkgeverschap.’