Wat is het beste: een online magazine versturen of een fysiek exemplaar in de bus? Moet je al je aandacht richten op bloggen of werkt een ouderwetse advertentie in de krant voor jou beter? En ontvangen jouw medewerkers liever een update via de mail of een nieuwsflits op hun deurmat? Hét antwoord is van veel factoren afhankelijk. In deze blog delen we de plussen en minnen van online en offline communicatie.

Voordeel van offline communicatie: je valt op!


Hoe vaak ontvang jij nog een tijdschrift? Of een nieuwsflits? Of een krant vol mooie leesverhalen? Niet zo vaak, toch? Hoewel offline communicatie soms als ‘stoffig’ wordt gezien, lezen heel veel mensen nog steeds het liefst van papier. Waar je online wordt overspoeld door tal van partijen die schreeuwen om je aandacht, is het offline landschap een stuk rustiger. En dus val je meer op als je voor offline kiest.

Voordeel van offline communicatie: je lezer neemt de tijd!

Ken je dat: je ontvangt een kaartje in je (digitale of fysieke) brievenbus met een link naar een online magazine. Eerlijk is eerlijk, het lijkt je best interessant, maar toch open je de link niet. Komt later wel, of niet dus. Online lees je vaak snel, sneller, snelst. Je neemt er niet echt de tijd voor. Het is nou eenmaal best risicovol om met je iPad in bad te gaan liggen (bye, bye device). Maar lekker door een magazine bladeren, is wél mogelijk. Wie een offline kwaliteitsproduct maakt, heeft grote kans dat de lezer de tijd gaat nemen. En dat is precies wat je wilt!

Voordeel van online communicatie: data!

Wat is het effect van deze publicatie? Offline is dat best ingewikkeld om uit te zoeken. Online zijn de mogelijkheden haast eindeloos. Je hebt razendsnel inzicht in het percentage dat je nieuwsbrief opent, bijvoorbeeld. Zo weet je wat bij jouw doelgroep aansluit en niet en kun je bijsturen en finetunen. Handig, toch?

Voordeel van online communicatie: het klikeffect!

Ken je dat: je leest een leuk artikel en voor je het weet ben je tien artikelen verder. Je klikt van het ene interessante onderwerp naar het andere. En voor je het weet heb je die leuke cursus of dat verdiepende boek gekocht. Online kun je je lezer verleiden om die ene voor jou zo belangrijke stap te zetten.

Voordeel van online én offline communicatie: het beste uit twee werelden

Online en offline communicatie hebben allebei hun voors en tegens. En je maakt daar optimaal gebruik van door deze twee werelden te combineren. Plaats de interviews met je medewerkers bijvoorbeeld op je blog én verwerk ze (samen met ijzersterke klantverhalen) in een magazine.

Wil je meer weten over online of offline communicatie (of de combinatie hiervan)?
Wij denken graag met je mee.

Pin It on Pinterest

Share This