Als team zijn we het er unaniem over eens. Sinds we hier werken, leren we dingen waarvan we vooraf nooit dachten die ooit te weten. Want collega Eveline weet inmiddels dat je met een instrument als een stobbenfrees boomstronken diep uit de grond kan halen. En collega Mirthe dat een poeptransplantatie het besmettelijke parvovirus bij puppy’s kan verhelpen. En heb je ooit gehoord van Corporate Sustainability Reporting Directive? Nou, Koen inmiddels wel!
In ons werk komen we dagelijks op verschillende plekken en krijgen we een kijkje in de meest uiteenlopende sectoren. Inmiddels vallen ons dingen op, die we voorheen niet eens zagen. Djaydee: ‘Waar ik eerst nog zonder erbij na te denken over een net aangelegde snelweg reed, denk ik nu weleens: zal deze deklaag ook LEAB (Lage Energie Asfalt Beton) bevatten? Of is de toplaag voorzien van PA Stone, een bouwstof afkomstig uit een ZOAB-deklaag?’ Onze klant BAM Infra Regionaal Zuid leerde ons namelijk van álles over infrastructuur.
De meest recente kennis deed ze op toen ze schreef voor onze klant Anna Ziekenhuis. ‘Ik weet nu wat het nut is van rode wc-brillen voor dementerende ouderen. Die kleur blijven zij nog lang zien en herkennen. Wit zien ze als geen kleur en zwart zien ze als diepte. Daarom durven ouderen met dementie soms niet te gaan zitten. Ze zijn bang om te vallen. Nou, je kunt het maar weten, toch?’
Huifbedrijden
In dezelfde (Anna Ziekenhuis-)categorie: Bregje kwam erachter dat parkinsonpatiënten, bij wie bewegen na verloop van tijd steeds lastiger wordt, juíst moeten bewegen. En niet zomaar bewegen. ‘Boksen schijnt goed te zijn’, vertelt ze. ‘Doordat ze reageren op bewegingen van anderen oefenen ze hun balans.’ Collega Romy kan tegenwoordig meepraten over huifbedrijden (een vorm van therapeutisch paardrijden). Ze leerde er alles over voor onze klant ORO. En Anne weet dan weer voor een whitepaper van Brainport Development waarom het voor internationale kinderen beter is om óók hun thuistaal op school te spreken. Dat zorgt voor zelfvertrouwen én helpt ook nog eens om beter Nederlands te leren.
Het algoritme van Google
Mirthe stipt het project voor De Slimste Mens aan. ‘Met het bedenken van 1500 vragen (en later nog eens 2000) gaat je hoofd alle kanten op. Het is ongelofelijk welke associaties je allemaal wel niet maakt. Het ene moment weet je ineens wat de top tien meest gehouden huisdieren zijn, vervolgens gaat je brein naar meest voorkomende soa’s. Het algoritme van Google wist waarschijnlijk niet wat ‘m overkwam. Maar goed, ook over deze onderwerpen kan ik weer meepraten als ik op een feestje ben.’
Een ander verhaal, hetzelfde doel
Ook al lopen deze onderwerpen uiteen: ons doel blijft altijd hetzelfde. Onze klant heeft een boodschap te vertellen. En het is aan ons om ervoor te zorgen dat deze de doelgroep bereikt. Op nog veel meer nieuwe ontdekkingen die onze algemene kennis een flinke boost geven!