Heb je je ooit afgevraagd waarom sommige whitepapers je volledig boeien, terwijl andere je bijna in slaap laten sukkelen? Wat maakt het verschil tussen een overtuigende whitepaper die de lezer inspireert en een onopvallend document dat stofhapt? Vijf veelgemaakte fouten op een rijtje, zodat jij ze niet hoeft te maken.
Tip 1: Te veel vakjargon
Regel 1 in het schrijven: vraag je af wie je doelgroep is. Misschien begrijpen zij maar weinig van woorden die jij volkomen logisch vindt. Te veel technisch taalgebruik schrikt lezers af. Leg complexe termen dus altijd uit. Of vermijd ze als het even kan, nog beter.
Tip 2: Te weinig gericht op probleemoplossing
Geblaat in de verte? Daar heeft niemand wat aan. Jouw doelgroep heeft een probleem en jouw whitepaper kan hen helpen. Benadruk dus de oplossingen voor de problemen van de lezer. De kans dat ze het whitepaper daarna delen met anderen, is groot!
Tip 3: Te lang en onoverzichtelijk
Jouw doelgroep wil met jouw whitepaper in korte tijd veel waardevolle info tot zich nemen. Schrijf dus geen ellenlang en overweldigend verhaal. Houd het beknopt, verdeel de inhoud in duidelijke secties en werk met koppen en subkoppen.
Tip 4: Zomaar wat roepen
Wil je overtuigend overkomen in een whitepaper? Dan is alleen jouw mening delen niet genoeg. Een whitepaper zonder feitelijke basis is echt niet geloofwaardig. Zorg er dus voor dat beweringen zijn ondersteund met betrouwbare bronnen.
Tip 5: Geen call to action
Heb je een heel verhaal geschreven, komt er niemand in beweging. Zonde! Vergeet de call to action niet. Moedig lezers richting het einde altijd aan om verdere stappen te ondernemen. Bijvoorbeeld om contact op te nemen of door te verwijzen naar plekken waar ze meer informatie kunnen vinden.
Hulp nodig? Wij kunnen je helpen. Voor Brainport Development schreven we er bijvoorbeeld eentje over meertaligheid in het onderwijs. In een regio die steeds internationaler wordt, willen ze onderwijsprofessionals concrete handvatten geven hoe om te gaan met meertalige leerlingen in de klas. We interviewden drie experts, ontvingen een stapel literatuur én gingen aan de slag. Check hier het resultaat.